"För lång"- tänk ett steg längre

Kopierade en text från förra bloggen, när det gäller detta så kan jag säga att jag vet hur känslan när man rider en häst man vet att man är lång på och undrar vilka som tittar snett, tycker och tänker.



Tänkte ta upp, ett för många väldigt känsligt, ämne.

"För lång". Jag undrar hur många ryttare som sårats av de orden, många, kanske helt, i onödan. Att bli för lång för sin ponny, favorithäst osv, är aldrig roligt. Särskilt inte när de finns folk som påminner en om de, gång, på gång, på gång. När man redan vet de själv. Särskilt när de är de enda man tänker på varje gång man rider. Tro mig, jag vet hur de är!

Men de jag egentligen vill komma till är skilnaden mella lång och för lång! För de är enligt mig en stor skillnad, två olika saker. Bara för att man ser lång ut på en ponny betyder inte de att man är för lång för att rida den.

Innan du tycker att någon är för lång för en ponny, tänk ett steg längre och ställ dig då dessa frågor:

1. Ser ponnyn negativt påverkad av ryttarens längd?
2. Är ekipaget i obalans p.g.a. ryttarens längd?


Är svartet nej på dessa frågor så är de nog så att ryttaren ser för lång ut men inte är de, åter igen, två helt olika saker! Men är svaret ja så kanske de är så att ryttaren faktiskt är för lång.

Sedan beror de ochså på vad ekipaget "har för inriktning". Rider man dressyr kan man va lite längre än när man hoppar. Varför? Jo för är man så lång att ekipaget blir i obalans så kan de bli farligt för både häst och ryttare i landningen efter ett hinder. Men här kan man inte dra alla över en kant. Tävlar man lite lättare klasser och hoppar lägre hinder så kan ryttaren vara längre än en ryttare som hoppar de högsta klasserna.

När jag red Lucky så hade jag redan bestämt att eftersom att jag var lång så var 80cm bana vårat max!



Om vi nu samanfattar texten som kanske blev lite rörig så tänkte jag ta ett riktigt bra ett exempel. När jag red Pepzi.

Jag var lång på Pepzi, det var jag väl medveten om. Och de skulle vara helt fel att säga något annat! Men var jag för lång?







Okej, om vi börjar med att ställa oss frågorna.

Ser hon negativt påverkad ut av min längd?
Är vi i obalans p.g.a. min längd?

Jag tycker svaret är nej på dessa frågor! Pepzi är den typen av ponny som verkligen visar och protesterar när hon inte trivs med ryttaren! Och är vi i obalans, ser de ut som att vi ska gå omkull efter hindrena, nnej de tycker jag inte.

Sen skulle jag vara för lång för att tävla höga klasser med henne, för då skulle de kunna bli obalanserat! Men jag är ,inte enligt mitt tycke, för lång för att rida henne på ridskolan, hoppa lite clearounder på ganska låga höjder. Sedan så kan det krävas en lite större ryttare för vissa hästar som behöver någon som kan sätta emot! 

Jag vet mycket väl att de finns dem som tyckte att jag var för lång, det är anledningen till att jag inte rider henne längre. Sen tror jag inte att vissa av dom tänkt på de som detta inlägget handlat om, att tänka ett steg längre. Alla tycker olika, de är bara att acceptera. Men lyssna på de som känner ponnyn i fråga, dig själv och din tränare(i detta fallet räknar jag Nina då, som inte tyckte att de var några problem), inte på de som bara har en åsikt, som tänker att ser man lång ut så är man för lång, för de är fel, så fel.

Jag vet att de är många som antagligen inte håller med mig om detta. Kommentera gärna era åsikter om de hela. Tycker ni jag har rätt eller är jag helt ute och cyklar?



Jag och Lucky, jag är lång, kanske 170-173, han 135 cm, men för lång?

                             

Kommentarer
Julia Michailoff säger:

Det finns så mkt över huvudtaget inom ridsporten som är gör så, gör inte så. Folk kollar snett för ingenting. Tycker du ser lång ut, men tycker inte hästen ser särskilt påverkad av det. Men det är ju som du säger, ska man tävla högre klasser i t.ex. hoppning eller dressyr då det krävs hårdare träning etc så måste man nog tänka på att byta till en större häst. Allting beror ju på hästen och ens egna ambitioner :D tycker jag ^^

2012-06-12 | 19:11:42
Bloggadress: http://jumiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback